РОЗРОБКИ УРОКІВ

УРОК З ПРИРОДОЗНАВСТВА ДЛЯ 2-ГО КЛАСУ

       РОЗРОБКА ТЕАТРАЛІЗОВАНОГО УРОКУ
З ПРИРОДОЗНАВСТВА
НА ТЕМУ:
«КОМАХИ НАВЕСНІ»
Тема: Комахи навесні
Мета: закріпити знання учнів про комах, їх поведінку навесні. Формувати вміння розпізнавати ранніх і пізніх комах, розглянути їх поведінку під час пробудження. Розвивати в учнів пошукові навички; ознайомити з особливостями існування комах; виховувати інтерес до природи,  дбайливе ставлення до довкілля.
Обладнання: мультимедійна дошка; плакати із зображенням комах; макет мурашника; маски комах; пізнавальні картки; макети-малюнки сонця, хмаринок, трави, дерев; звукове озвучення; відео презентація.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Вчитель.
 Доброго дня шановні колеги!  2-В клас радо вітає гостей та представляє до вашої уваги театралізований урок з природознавства.
ІІ. Повідомлення теми уроку
 Вчитель.
Нещодавно ми опрацювали тему «Комахи на весні». Учні готували доповіді, малювали малюнки, знаходили цікаву інформацію про комах. Даний матеріал  ми використали для підготовки сьогоднішнього  уроку, але надали йому казкового забарвлення.
Запрошую вас помандрувати у світ навчання і казки, у світ 
« Комахи навесні»
ІІІ. Опрацювання теми уроку
1. Інсценізація сценки: « Пробудження комах»
У класі стоїть макет мурашника  із – за якого чути голос мурашки:
Мурашка.
Зараз…. Зараз… Зараз….
Лізу.. Лізу… Лізу…..
(виходить із – за мурашника, весь тремтить від холоду)
Ой! Ой-ой-ой….й….йо! Що це?!!!!!!!!! А де весна?!!!!!!!!!
Метелик.
 Я на сонечко летів,
Весну я зустріть хотів.
Пробудилися інстинкти, що уже іде весна,
А в повітрі лютий холод,
А на вулиці зима.
Мурашка.
Весну жде моя родина,
Працьовита - Комашина!
Ти під хмарками літав, весну там не зустрічав?
Метелик. Де там. Я і не злечу.
Сонечка тепло я жду.
Зима. Що комашки, пробудились?
Та цей рік ви помилились,
Панувати буду я  - люта матінка зима.
Зиму вашу я украла, у темницю закувала.
Сонечка тепло взяла – в підземелля віднесла.
Хмарки, травки і листочки,
Закувала під замочки. Не бувати більш весні.
Метелик. Ми ж загинемо усі!
Мурашка. Пожалій нас, не лютуй!
Зима.
Я й не знаю що й сказати, прийдеться вам визволяти
Сонечка тепло, хмаринки, щоб не змерзли ваші спинки.
Метелик. Ми на все згодні.
Зима. Виконаєте всі мої завдання – визволю вашу Весну!
Мурашка. Але нам самим не справитися! Дітки ви нам допоможете?
Діти. Так! Допоможемо!
2. Командна гра: «Визволення весни»
Зима. Ось вручаю вам конверт, тут всі завдання. 
Виконаєте їх старанно і прийде весна.
Вчитель. Добре, Зимонько, давай нам свої завдання!
(Зима віддає вчителеві конверт із завданнями, вчитель відкриває) Для того щоб ми змогли визволити весняне сонечко, хмари, зелену траву і весняні квіти нам потрібно дві команди, які по черзі будуть виконувати певні завдання, за результатами яких Зима звільнятиме з полону перші ознаки весни.
Отже, перше завдання – представлення команди. Будь ласка 
І команда. Капітан команди - (прізвище, ім’я)
Капітан 1
Команда – (всі разом)  Ерудити 
Ми команда Ерудити, можемо усе здійснити,
Про природу все вивчаємо, їй завжди допомагаємо.
Вчитель. А зараз я надаю слово другій команді. Капітан команди - (прізвище, ім’я)
ІІ Команда
Капітан 2
Команда – (всі разом) Науковці
Науковці – знають все, що природа нам несе,
Про птахів і про комах,
Що живуть в наших садках.
Вчитель. Молодці діти. Ну що, Зимонько, справилися учні  з першим завданням?
Зима. Так справилися. Змушена я вам віддати першу весняну хмаринку.
(Зима віддає хмаринку учителю, він прикріплює її на дошку)
Вчитель. Наступне завдання від Зими звучить так:
Зима. Діти, ви добре знаєте, що комахи розпочинають пробуджуватися від сну ранньою весною. А чи знаєте ви  ознаки весни і кожного її місяця.
Діти. (відповідають) Так!
Зима. Це я зараз перевірю. А допоможе мені у цьому  Годинник, ось познайомтеся з ним: (показує на інтерактивну дошку)
 відео слайд video_1. 
- І ми раді бачити тебе Годиннику. 
Зараз Годинник буде описувати один із весняних місяців, а кожна команда по черзі буде вгадувати назву місяця. 
Запитання першій команді. Увага на екран. video_2.
1 команда. Квітень
Зима. Молодці діти. А зараз відео - запитання від дядька Часу другій команді. Увага на екран.
(перегляд video_3)
2 команда. Березень
Вчитель. А зараз обидві команди переглядають наступне відео і яка команда перша підніме руку та і відповідатиме. (перегляд video_3)
Команди відповідають
Вчитель. Зимонько, гадаю дітки добре впоралися і з цим завданням. Віддай нам із свого полону ще одну весняну хмаринку.
 (Весна прикріплює на дошку хмаринку)
Вчитель. А на черзі у нас наступне завдання.
На уроках ми з вами вивчали які комахи прокидаються  від зимового сну найпершими, тобто ранні комахи, а які пізніше, коли на вулиці стає  більш тепліше, тобто пізні комахи. І тому кожній команді я даю зображення комах. Команда Науковців  повинна відібрати ранніх комах, а команда Ерудитів – пізніх. Після цього кожна команда по черзі назве нам обраних комах і коротко про них розповість.
Дітям у кожну команду роздаються малюнки комах і вони відбирають їх відповідно до завдання. Правильні відповіді наступні:
Команда Науковці
Ранні
             метелики      веснянка кліщі мурашки джмелі
1учень. Як тільки в березні починає тепліти біля річок, ставків та озер ми можемо побачити веснянок. На землі ще лежить сніг, а ці комахи бігають і літають навколо види та берегу.
2 учень. Трішки пізніше прокидають мурашки. Як тільки сніг зійде з мурашника , мурашки вилазять на нього щоб погрітися на першому сонечку.
3 учень. Якщо вже немає морозів , то прокидаються перші метелики. Сама перша радується весні Кропивниця.
4. учень. Ранньою весною в повітрі ми вже чуємо дзижчання джмелів. Вони відправляються у пошуки перших квітів.
5 учень. Коли розтає сніг з’являються також комахи – паразити – це кліщі.
Команда Ерудити
Пізні комахи
1 учень. В середині квітня прокидаються Сонечка. Вони відразу приступають до роботи – поїдають із рослин тллю.
2 учень. В травні повітря переповнюється надокучливими комарами, які приносять безліч клопоту як людям, так і тваринам.
3 учень. Разом з комарами та мошкою, просинаються і мухи. Спочатку вони зовсім кволі, а потім обігріваються на сонці і стають жвавими.
4 учень. Наприкінці весни з’являються хрущі. Вони поїдають молоді листочки дерев. 
Сонечка                 Комарі                                  Хрущі                Мухи
Вчитель.
Молодці, діти, ви вміло продемонстрували свої знання. Чи не час у Зими попросити весняне сонечко, а то нам якось без нього сумно.
(Зима віддає сонечко і прикріплює його на дошку)
Зима. В мене є два конверти.
В них цікаві завдання,
Якщо справитеся з ними,
Зазеленіє і трава.
Вчитель.
Я знову запрошую по представнику від кожної команди. Першим нехай підійде до мене представник команди Ерудити. Витягуй конверт і віддавай мені.
 (учень обирає конверт сідає на місце до команди, учитель зачитує запитання)
Питання.
1. Ми вже знаємо, що ранньою весною прокидаються джмелі. Скажіть будь ласка кого частіше ми зустрічаємо весною джмелів самочок чи самців?
(учень відповідає)
Відповідь. Ранньою весною ми можемо бачити лише джмелів – самочок. Джмелине сімейство існує лише одне літо. Восени все бджолине сімейство гине. А самка, яка зимує у зручній для себе схованці. Навесні з першим теплом починає шукати нове житло. Ним можуть стати старі дупла дерев, нірки звірів, покинуте гніздо сороки… Інколи під каменем влаштовує джмелиха своє гніздо, закриваючи з усіх боків отвори сухою травою чи мохом. Залишає лише один отвір .В середині гнізда самочка робить круглі комірки з воску, перемішані з квітковим пилком. В кожну комірку вона кладе невеликий запас їжі і відкладає кілька яєць і комірку запечатує. Поруч наступну і наступну. А тим часом у першій комірці з’являються личинки, вони швидко поїдають запаси їжі і джмелисі доводиться прогризати комірки і підгодовувати личинок. Ось яке життя джмеликів навесні.
Вчитель. Молодці . Тепер черга представника іншої команди. Виходьте і беріть ваше запитання. Увага я його вам зачитую:
Питання 
2. Які комахи-паразити з’являються весною? Як вони себе поводять?
Відповідь.
(учень відповідає)
Найбільш розповсюджені та шкідливі кліщі. Взимку кліщі зимують у дуплах дерев, під корою, у листі. А навесні вони зявяються з появою перших бруньок на деревах.  Коли дерева розпочинають утворювати листочки кліщі відкладають яйця. Період, коли самки кліщів є найбільш активними, випадає на травень. Насмоктавшись в цей період крові із тварин, самки відкладають кілька тисяч яєць . Через 4-10 тижнів із них вилуплюються личинки, які нагадують дорослих кліщів. Вони швиденько пересуваються на верхівки трави чи дерев і вже там чекають на свого хазяїна – жертву, щоб добре насмоктатися з нього крові.. Слід  бути дуже обережним весною у листяних лісах, парках, скверах, адже кліщі несуть загрозу як здоров’ю людини так і тваринам.
Вчитель. Гадаю, Зимонько, розповідь учнів була досить пізнавальною і вони заслуговують отримати від тебе і зелену весняну травичку, котру ти тримаєш в полоні. Ти згодна зі мною?
Зима. Звісно.
Вчитель. Тож віддавай нам її, а то комашкам так хочеться вже посмакувати свіженькими листочками і побігати по зеленому килимку.
( Зима вішає на дошку зображення трави)
Вчитель. Наступне завдання від Зими будуть Загадки.
 Я по черзі кожній команді буду загадувати загадки а ваше завдання правильно їх відгадати. Якщо команда не відгадує, загадка передається іншій команді. Головне відгадати всі загадки, щоб зазеленіли і кущики весняні.
1.В саду старому під селом
У них є свій аеродром.
І літаки – за летом лет – 
Везуть туди солодкий мед.
Відповідь (Бджоли)
2.Невидимка-вереда
все дзижчить та набридає.
Як з’являється цей гість, 
скрізь лунає «лясь» та «трісь».
Відповідь (Комар)
3.Вісім лапок працьовитих
вміють сіточку зробити,
між гілок прилаштувати
та на мушок полювати.
Відповідь (Павук)
4.В нього крила, в нього вуса, 
Трохи я його боюся. 
Як летить – так чути звук. 
Бронзовий великий ...
Відповідь (Жук)
5.В мене довгий хоботок, 
З квіт збираю я пилок. 
Ще яскраві крильця маю, 
Безтурботно я літаю.
Відповідь (Метелик)
6.Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається ...
Відповідь (Мураха)
Вчитель. Зимонько,  як бачиш діти з легкістю розгадали всі загадки. Тобі нічого не лишається як визволити і зелені листочки на деревцях.
Зима. Та я з вами згодна! Визволяю. (прикріплює на дошку деревця)
Вчитель. Тихо – тихо! А чи не комашки почали пробуджуватися від сну?
(Вилітає Муха)
Муха. Як добре, весняне сонечко все пригріває і пригріває! 
До нас голівку повертає !
Я крильцями поворушу свою родину розбуджу!
Комар. Добрий день, моя сестричко! 
Тобі бачу теж не спиться!
Чую весну у дорозі, вже на нашому порозі!
Жаба. Ква –ква - ква! Іде весна!
Чи не з’їсти Комара!
Комар.
Ану геть від мене жабо!
Бачиш Сонечка летить!
От його і їж прожеро!
А мене не треба злить!
Сонечка. 
Хто це мене з’їсти хоче? Хто за зиму зголоднів!?
Пані Жабо, вас попрошу втамувати ваший гнів.
Як мене ви проковтнете, своє горло опечете!
Жаба. І чого це?
Сонечка. Бо у разі небезпеки в мене є речовина!
Помаранчева краплинка палить органи до тла!
Вчитель. Про яку таку речовину ти говориш, Сонечко? 
Зима. Я теж про це нічого не чула. І тому попрошу команди виконати останнє моє  завдання. Підготувати доповоді про таких комах як сонечка і мурашка. І тоді я віддам вам вашу Весну.
Вчитель . Ну що ж в кожній команді у нас є науковець. Запрошую до дошки науковця першої команди Ерудити.
( Учень виходить до мультимедійної дошки і розповідає доповідь, перегляд video_4)
Науковець 1. Я підготував  вам доповідь про комашку сонечка. Сонечка прокидають від сну у середині квітня. Вони великі непосиди. Відразу після сну вони починають поїдати тлю. Сонечка можуть долати по кілька сот кілометрів у пошуках харчів.
Забарвлення у сонечка яскраве. Але навіщо воно сонечку?  Щоб не чіпали, не кривдили. Забарвленням попереджає про те, що вона неїстівна. Якщо випадково притулиш жучка, він випускає помаранчеву краплю. Це – отрута. Для людини вона безпечна, але птах, що ризикнув проковтнути сонечко, обпече собі горло. І іншим разом пролетить повз.
Буває, що сонечка згуртовуються в багатотисячні стада. Вчені гадають, що тоді вони обмінюються важливою інформацією. Буває і таке, що сонечка навіть здатні сідати на людей і кусати їх, хоч це бува вкрай рідко.
Вчитель. Дякуємо тобі, науковцю! Тепер черга наступної команди. Запрошую до дошки із доповіддю про мурашок!
(перегляд video_5)
Науковець2.У першій половині квітня  мурашки вилазять із своїх квартир – мурашників. Виносять трупи мурашок, які загинули під час зимівлі, очищають  камери й ходи від дрібного сміття, прокладають ходи по ґрунту і деревах. 
Родина мурашок налічує до 300 тисяч мурашок у одному мурашнику. Дім досить складна споруда. Під купою рослинних решток розташовані підземні лабіринти з великою кількістю ходів і камер. Мурашки рухаються  стежками. Мурашник складається з надземного і підземного гнізда. Найбільше населення мурашника складають працюючі мурашки.
       Одна з найголовніших справ мурашника - турбота про потомство . Коли самиця відкладе яйце,то мурашки відразу підхоплюють його і виносять. Щоб яйце росло,мурашки облизують його і тим самим годують.
          Коли личинки виросли - починають замотуватися у кокон. Тоді їх відносять до окремих камер. Народжуючись, мурашка не може сама вийти зі своєї шовкової в'язниці - вона ще слабка і крихкотіла. Дорослі мурахи розривають кокон і звільняють її.
Вчитель. Як на мене, доповіді науковців були досить змістовними, а головне з них ми дізналися багато чого цікавого. Зимонько справилися учні з твоїм останнім завданням?
Зима. Мушу визнати, що всі мої завдання учні виконували добре. Демонстрували і знання і вміння спостерігати та вивчати. Ви мене перемогди. Визволяю я Весну.
(виходить весна)
Весна. Весняне сонечко сміється!
Хмаринки в небі гомонять.
Зелені трави проростають,
Віти дерев уже не сплять.
Ходіть до мене всі комашки, (виходять комашки)
Пробуджуйтеся ви від сну!
І зустрічайте, любі діти!
Мене – красунечку весну.
IV. Підсумок уроку
Зима. Я змушена вступити місце весні. (показуючи на дошку, де зібрана весняна картина говорить) Весняне сонечко пригріває, деревця оживають… Я змушена піти від вас, але обов’язково ще повернуся. До зустрічі!
Вчитель.  Як бачимо, весна прийшла до нас і всі комашки прокинулися від сну. А все це завдяки нашим знанням, які допомогли звільнити весну. 
І тому я з упевненістю сьогодні можу поставити всім високі бали.


 

МАТЕРІАЛ РОЗМІЩЕНИЙ НА ПОРТАЛІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ "УРОК" (скачати)

 


           

  РОЗРОБКА УРОКУ ЧИТАННЯ В 1-МУ КЛАСІ
Тема уроку: Тарас Шевченко – великий український поет. «Зоря Шевченкового дитинства» 


Мета: поглибити знання учнів про творчість і життя Тараса Григоровича Шевченка; розвивати мовлення, артистичність, пам'ять,
творчі здібності; удосконалювати навички виразного читання поетичних творів; виховувати інтерес до творчості поета, українського слова, духовної спадщини українського народу.
Обладнання: відео презентація відтворена на інтерактивній дошці, уривки з кінофільму про життя і творчість Тараса Шевченка, портрет Тараса Шевченка, вишиті рушники, імпровізоване дитяче ліжко.  
   Хід уроку:
І.   Організаційна частина:
Вчитель:

Гостей запрошуємо гостинно

На театралізований урок,

Сьогодні, діти, ми вкотре,
В навчання зробимо новий крок.
Ми нову тему розпочнемо,
Знання, які вже здобули
Засвоїмо іще раз вкотре,
Щоб мов граніт, вони були.
Продемонструємо гостям
Як декламуємо вірші,
Як букви добре розрізняємо,
Де приголосні, голосні.
Дорогі діти, соберіться,
Будьте уважні, не крутіться.
Урок читання розпочинаємо,
У світ навчання поринаємо.
ІІ. Оголошення теми уроку:
             Клас оформлений в українському стилі. Стоїть тинок під тином сидить маленький хлопчик одягнутий в український костюм – Шевченко в дитячі роки, розповідає вірш під супровід відео презентації  (pershiy_virsh)
Як побачу
Малого хлопчика в селі,
Мов одірвалось од гіллі,
Одно-однісіньке, під тином,
Сидить собі в старій ряднині, —
Мені здається, що се я,
Що це ж та молодість моя...
Вчитель: (використовується презентація PREZENTACIUA_ 1 слайди: 1, 2, 3,4)
         Шановні вчителі! Любі діти! Гості! До вашої уваги був приставлений уривок із вірша геніального поета, вічного і невмирущого сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка. Тарас Григорович Шевченко – це безсмертний класик не лише української, а і світової літератури. Про нього потрібно говорити, про нього потрібно знати, його потрібно любити і поважати, і звичайно вивчати. І саме цього року виповнюється 200 років від тієї дати, коли в нічному небі засяяла Шевченківська зоря. Отже, і тема нашого уроку : «ЗОРЯ ШЕВЧЕНКОВОГО ДИТИНСТВА»
ІМПРОВІЗАЦІЯ СЦЕНКИ
(використовується презентація PREZENTACIUA_ 1)
 
Учень 1:                          Коли на світ з’являється людина,
То в небі загоряється зоря,
Вона сія, допоки в людськім серці
Горить Богом запалена свіча.
                                                    ( слайд 5)
         Біля дитячої колиски сидять батько і мати, в колисці лежить лялька – дитина.
Учениця 2 (мати):   Сину голубе крилатий!
Я дала тобі життя,
Ти душею будь багатий,
Більш багатств не маю я!
                   ( слайд 6)
Учень 3 (батько):   (3 слайд)  Хто ти будеш? Сокіл ясний?
Чи кріпак такий як ми
Чи багату вдягнеш свиту?
Чи відчуєш кайдани?...
                   ( слайд 7)
Учень 4:
Так родився в селі Моринці
У родині кріпака
Син Тарасик. В  драній свитці
В убогій хаті «сіряка».
                        ( слайд 8)
III. Вивчення нового матеріалу:
         Вчитель:
(Використовується  video_prezentaciua_2)
9 березня 1814 року в ніч напередодні Святого Тарасія, в  українському небі над селом Моринці на Черкащині засіяла нова зоря – зоря Шевченка. Там у сім'ї кріпаків - Григорія Івановича Шевченка і Катерини Якимівни Бойко у маленькій хатинці родився син, якого згідно церковних традицій було названо Тарасом. Але не довго сімя прожила в тісній хатині і згодом переїжджає в село Кирилівку, де діди Тараса Іван та Яким купили за 200 карбованців хату, куди і переселилася молода сімя. Згідно з родинними переказами, Тарасові діди і прадіди були козаками.
(Під час декламування віршів використовується video_prezentaciua_3)
Учень 5:
В малесенькій хатиночці,
Де яблуневий цвіт,
Де соловейко плачучи,
Від радості і бід,
Де мати колисанкою
Так пестила дитя,
Зростав Тарас малесенький
У рідного двора.
Учень 5:
У бідній драній свитинці,
У латаних штанцях,
Гуляв малий Тарас
В густих рясних садках
Любив він біля копанк
Сидіти, гомоніть,
В траві ганяти коників
І в дзвоники дзвеніть.
Учень 6:
Згодом Тарас напише, ці спогади в віршах,
Вкладе красу природи в римованих рядках.
Вчитель: Т.Шевченко ніколи не писав спеціально для дітей, але водночас і не обходив їх увагою, дуже любив дітей, співчував їм. Вірші, які, радять читати дітям – це, здебільшого, уривки з його великих поем. Зараз, діти, ми прочитаємо  уривки із творчості Тараса Шевченка. В кожного х вас на парті є брошурки, так що відкриваємо їх і в Додатку 1 читаємо вірші
Діти читають вірші Шевченка ДОДАТОК 1. Використовується PREZENTACIUA_ 2 слайд 3.
1.Тече вода з-під явора 
   Яром на долину. 
Пишається над водою 
Червона калина. 
2.Тече вода із-за гаю 
Та попід горою. 
Хлюпощуться качаточка 
Помеж осокою. 
 
3.І досі сниться: під горою
Між вербами та над водою
Біленька хаточка. Сидить
Неначе й досі сивий дід
Коло хатиночки і бавить
Хорошеє та кучеряве     
Своє маленькеє внуча
         Вчитель: Зараз, діти, ми будемо переглядати ілюстрації до прочитаних  віршів Т. Шевченка, а вашим завданням буде визначити і прочитати уривки віршів, котрі відповідатимуть малюнкові зображеному на інтерактивній дошці.   Отже, перший малюнок: (Використовується PREZENTACIUA_ 2 слайди 4,5,6)
         Вчитель: (Слова вчителя супроводжуються використанням video_prezentaciua_4)
         В сім років, як і належить, Тарасика віддали навчатися до місцевого дяка. Ось погляньте, хата в якій жив і навчав дітей дяк збереглася і досі в с. Кирилівці. Немов тут і нині чутно гомінкі голоси учнів. І саме там опановував перше навчання малий Тарасик.
         20 серпня 1823 року, коли Тарасу було трохи більше дев'яти років,помирає мама Тараса. Матір поховали на дворищі, неподалік від хати. Над її могилою схилила свої  кетяги калина, на якій весною виспівує соловейко. І досі її могила збереглася на садибі Шевченка.
         Тарасик залишається сиротою. Батько згодом одружився, але ні Тарасик, ні його сестри і брати не відчули більше любові і турботи в рідній хаті. У хаті, де співала колисанки рідна мати, прийшла мачуха, яка не любила сиріт. Ось як пише Тарас Шевченко в уривку вірша: «Якби ви знали паничі» який ми зараз прочитаємо.  ДОДАТОК 2 (Використовується PREZENTACIUA_ 2 слайд 1)
…За що, не знаю, називають                       
Хатину в гаї тихим раєм.
Я в хаті мучився колись,
Мої там сльози пролились,
Найперші сльози. Я не знаю,
Чи есть у бога люте зло,
Що б у тій хаті не жило?...
Вчитель: Діти якими словами Шевченко описує своє тяжке життя в рідній хаті?
Діти: Мучився, сльози, пролились, люте зло.
Вчитель: Що стало причиною такого життя?
Діти: Смерть матері, нелюбов мачухи.
Вчитель: Від тоді, як померла мати Тараса, хлопчик мало лишався вдома. Він багато чумакував з батьком, подорожував самотужки опановуючи малярство, вчився малювати.
         ( Далі декламування віршів і розповідь вчителя супроводжується video_prezentaciua_5)
Учень 6: Пейзажі манили Шевченка
Якісь природні кольори,
Він малював свої малюнки
Під шелест мокрої трави.
Учень 7: А дуб, старезний і могутній,
Що й досі віти розпуска,
У сні зимовім й досі бачить –
Тарас малюнки в нім хова.
Вчитель: І справді, діти, і досі у Шевченківському краю, наче старезний дід , стоїть дуб, у дуплі якого майбутній геній ховав свої перші пейзажі.
          Коли Шевченку було 14 років батько помер. Поховали Григорія Івановича на сільському цвинтарі біля церкви. Через роки нащадки знайшли камінь з написом: «ТУТ СПОЧИВАЄ РАБ БОЖИЙ ГРИЦЬКО ІВАНОВИЧ ШЕВЧЕНКО…» Так несподівано віднайшлася могила батька Великого Кобзаря. І нині вона знаходиться в самому центрі Шевченкового. Батько вмираючи висловив, знаменне пророцтво щодо сина, зараз, діти я пропоную переглянути відеоролик з кінофільму, де режисери і актори відтворили ці знаменні слова.   (Перегляд відео фрагмента з кінофільму Тарас Шевченко. Заповіт – використовується   prorotstvo_film  )
Вчитель:                               
Діти, як ви зрозуміли передсмертні слова батька Тараса?
Діти: Тому що батько знав, що Тарас стане або великою і доброю людиною, яку не цікавитимуть матеріальні статки, або ледащом, якому теж не буде потрібне господарство.
Чому він так сказав?
Тому що Григорій Шевченко бачив, що його син водночас дуже талановита дитина, але в то й же час і великий пустун.
Вчитель: А зараз ми з вами пограємо у гру ««Знайди пару»  Прочитай частину вірша в першому стовпчику ,а в другому – знайди його закінчення. (Використання дидактичного матеріалу Додаток 3).
Діти хором читають отриманий вірш
Вчитель: Вам мабуть часто доводилося чути, що Т.Г.Шевченка називають Великим Кобзарем. Кобзар – це співак – мандрівник, який оспівує життя народу. Тарас Шевченко назвав свою першу поетичну збірку «Кобзар», що свідчить про те, наскільки важливим був для його поетичного світу образ народного співця.
Вчитель: Маю я такі слова (показує на доску),
Але сталася біда,
У них букви загубились
І слова мої змінились.
Щоб слова нам врятувати,
Потрібно букви повставляти.
Гра « Загублена буква».
         Діти вставляють пропущенні букви у слова і роблять звуко – буквений аналіз слів.
Кобзар, Кобза, кобзарі.
Вчитель:                                                                                                   
Розлетілися слова –
Буква «о» і бука «а».
Ми швиденько їх зловили
І на дошку розмістили.

Вчитель: Вивчаючи біографію дитинства Тараса Шевченка неможливо не сказати про ті знаменні «залізні стовпи», які ходив шукати малий Тарасик. Тому ми зараз відтворимо цю маленьку, але таку цікаву сторінку Тарасового дитинства.
         Інсценізація сценки «Залізні стовпи»
(Використовується PREZENTACIUA_ 2 слайд 7)
Ведучий
Лежав під грушею Тарасик,
І бавився, як сам хотів.
А що там за горою далі,
Хлопчина знати захотів.
Тарасик:
За зеленою горою,
Де сонце спатоньки ляга.
Стоять стовпи усі з заліза,
І там кінчається земля.
Ведучий:
         Помандрував малий Тарасик
         Узявши узлик щоб узнать
         Як можуть ті стовпи жилізня
         Безкрайнє небо підпирать.
Тарасик:
         Уже давно іду, стомився,
         А кінця світу все нема
         Уже і день на ніч склонився
         І сонечко ясне сіда.
Ведуча:
          Аж їдуть чумаки, спинились,
         І хлопчика давай питать:
Чумаки 1:
         Куди це ти ідеш, хлопчино,
         І як тебе козаче звать?
Тарас: Іду стовпи шукать залізні,
         Побачить хочеться мені,
         Як вони небо це тримають,
         Щоб не торкнулося землі.
Чумаки 2:
         А звідки будеш, ти козаче!
Тарас:
         З Кирилівки! Я там живу.
Чумак 3:
          Сідай мабуть ти на підводу,
          Тебе додому підвезу.
Ведуча:
          І сів Тарасик на підводу,
          Подумав завтра ще піду.
          А поки що вже час додому,
           Щоб не накликати біду.
Ведучий:
         А дома вся сімя зібралась.
         Шукає мати і сестра
         Не знають, що уже й робити,
         Де зникло із сім’ї  дитя
Ведуча:
         Ось так шукав малий Тарасик,
         Шлях де кінчається земля
         Та зрозумів хлопчина згодом,
         Що краю світу все ж нема.
IV. Підсумок уроку:
Вчитель: Отже, діти сьогодні ми з вами познайомилися з дитинством відомого українського поета, художника  - Тарасом Шевченком. Як бачимо дитинство Тарасика не було радісним, а навпаки тяжким і бідним. Ми з вами побачили, що виріс Тарас у злиднях, рано осиротів, багато настраждався. І все це згодом зобразив у своїй творчості.
         Можна сказати, що дитинство поета закінчилося в 13 років, і тому як підсумок нашого уроку я пропоную прослухати вірш Т.Г. Шевченка «Мені тринадцятий минало» (Діти прослуховують вірш Т. Шевченка Мені тринадцятий минало, вірш читає Богдан Ступка. Використовується відео презентація  meni trenadcat
ПРЕЗЕНТАЦІЇ ДО УРОКУ
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК-ПОДОРОЖ (3 КЛАС) З МАТЕМАТИКИ (МАТЕМАТИКА -  " Я У СВІТІ ")
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК-ПОДОРОЖ
З МАТЕМАТИКИ (математика -  «Я у світі»)
Тема уроку: Множення чисел 0 і 1. Множення на 0 і 1.
                       Учимося вчитися. Розвиваємо свої здібності
Мета: навчити учнів множити числа, коли одним із множників є числа  0 і 1; удосконалювати обчислювальні навички у розв’язанні  виразів, які містять множення з числами 0 і 1;
розвивати вміння аналізувати, узагальнювати інформацію, вміння розв’язувати задачі;
розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу;
розвивати математичну компетентність: спроможність особистості бачити та застосовувати математику в реальному житті;

виховувати відповідальне ставлення до навчання, дружнє ставлення до товаришів;

навчити  учнів тренувати  увагу, зосередженість, запам’ятовування;
розвивати увагу, пам’ять, мислення;
навчити учнів використовувати знання здобуті на уроці Я у світі на інших предметах;
розвивати соціальну компетентність учнів : формувати вміння продуктивно співпрацювати у групі та команді, виконуючи різні ролі та функції в колективі.
Методи: Словесні, наглядні, практичні, інтерактивні.
Прийоми : Дидактична гра, робота в групі, «Каскад цифр»,  математична гра
 « Розвиваємо увагу» , «учимося вчитися».
Обладнання: підручник математика і  Я у світі, математичні таблиці, роздатковий матеріал, мультимедійна дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Слайд_1
Дружньо діти піднімайтесь,
До гостей наших вітайтесь.
Розпочинаємо урок
У знання ми робимо крок!
Слайд_
(Діти піднімаються і вітаються до гостей)
Діти. Ми говоримо до гостей:
Добрий, добрий, добрий день!
Слайд_3
Вчитель.  Сьогодні не простий урок
Ми помандруємо до зірок!
Через усю Галактику
Знайдемо Математику.
Планета ця для нас близька,
Але ж дорога то складна
Щоб нам до неї долетіти
Багато треба нам уміти
         Отже, діти, ви зрозуміли, що в нас сьогодні не простий урок, а урок – подорож на планету Математики. Сьогодні в ранці я отримала телеграму від лікаря самої королеви математики. Ось про що в ній йдеться! Зачитай Сергійку! (читає з інтерактивної дошки)
         Учень зачитує телеграму
Слайд_
         Я, лікар, математичної королеви. Прошу вашої допомоги. Королева у тяжкому стані. Їй дуже потрібні ліки, які дістати можете тільки ви. Злий чаклун хоче заволодіти планетою Математики, викрав ліки і розкидав їх по всій Галактиці.
Вчитель. То що ж діти, допоможемо?!
Слайд_5
Вчитель. Для того щоб вирушити в подорож ми з вами застосуємо знання не лише з математики, а ще із такого цікавого предмету як Я у світі. Перед нами Галактика знань. На кожній планеті ми повинні взяти ліки для королеви Математики, пройшовши всі завдання. Наш клас – це космічний корабель, а ми з вами його екіпаж. Але перед тим як відправитися в подорож, нам потрібно записати дату польоту. Тому відкриваємо зошити з математики і пишемо число класна робота (робота в зошитах)
Давайте трішки розімнемо свої пальчики каліграфічною хвилинкою (запис каліграфії)
 Ну що ж полетіли…
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд_
Вчитель. Ось ми з вами на першій планеті – планеті Усний рахунок.  І здається хтось нам підготував тут завдання (знімає конверт з завданням). У мене в конверті зірочки із цифрами – відповідями до прикладів, які записані  на дошці. Щоб отримати ліки для Математики нам потрібно усно вирахувати наступні приклади і визначити яка зірочка відповідає якому прикладу. ( Діти рахують приклади і прикріплюють до них зірочки). Тож рахуємо:
(Діти рахують приклади, котрі закріплені на дошці).
Вчитель. Ви правильно порахували. А зараз зверніть увагу у вас на партах лежать такі ж  зірочки – це зорі Галактики Знань. Вони зашифрували для нас прислів’я, розшифрувати яке ми зможемо якщо розставимо їх у порядку зростання. (Діти розставляють і озвучують результати).
     А зараз  перевернемо зорі іншою стороною і прочитаймо отримане прислів’я.
   (Діти зачитують прислів’я)
Слайд_7
МУДРИМ НІХТО НЕ НАРОДИВСЯ, А НАВЧИВСЯ.
Вчитель. Як ви розумієте дане прислів’я?
    Відповіді дітей
ІІІ. Повідомлення теми урок
Слайд_
    Ваші відповіді, діти, правильні. Тому  під час сьогоднішньої подорожі ми не лише здобудемо ліки для Математики, а й ознайомимося із здібностями людини, навчимося розвивати найважливіші з них, навчимося вчитися. З математики ми будемо вчитися  множити, коли один із множників є числа 1 і 0, продовжимо роботу над задачами.
    Так що вперед до другої планети – планети Здібностей!
ІV. Робота над темою уроку
Слайд_9
      1. Робота з мультимедійною дошкою (Я у світі
     Так що вперед до другої планети – планети Здібностей! І тут володар планети для нас теж підготував завдання. Прочитаємо його:
     Людина має багато здібностей, всі вони присутні на моїй планеті. Ваше завдання відібрати ті, які найбільше допомагають у навчанні. Відповіді обґрунтуйте.
Діти відбирають здібності, на інтегрованій  дошці
(пам'ять, увага, мислення  
Слайд_10
Вчитель. Ми відправляємося до іншої планети володарі якої є числа 0 і 1.  Прочитаймо завдання на цій планеті (зачитують з дошки
    2. Пояснення нового матеріалу. Робота з підручником  (Математик
   - Ми цифри нуль і один, пропонуємо виконати вам завдання  348 в підручнику математики на сторінці 49.
Слайд_1
Робота з підручником (математика) с.49, завдання 3
Діти вирішують в зошитах і на дошці  приклад
Вчитель. ( Використовує наочність).
Діти, давайте прочитаємо завдання 349. (Робота з підручником)  
Отже, при множенні на 1 отримали у добутку те число, на яке множили.
1∙а=1
При множенні числа 0 на будь-яке число отримаємо нуль.
0∙а=0
На що вказує перший множник?( Яке число будемо додавати)
На що вказує другий множник? (Скільки разів будемо додавати другий множник
Давайте запам’ятаємо ці правила
Вчитель. Яку здібність ми тільки що використали, для запам’ятовування правил? ( Пам'ять)
Вчитель. Правильно. Давайте ж на сторінці 37 підручника Я у світі прочитаємо що ж таке пам'ять
Робота з підручником (Я у світі) ст.
Вчитель. Діти, як ви гадаєте, ми з вами щойно вивчили множення чисел 0 і 1. Які види пам’яті ми застосували у вивченні нового матеріалу?(рухову, слухов
Вчитель. Правильно. Для розвитку пам’яті ми можемо використовувати різні вправи. Ось одну з них я вам пропоную
Вправа на розвиток пам’яті «Каскад цифр
Слайд_1
Мета: розвивати короткочасну зорову пам'ять на цифри.
Вчитель  показує на інтерактивній дошці цифровий ряд чисел,діти хвилину дивляться на ці цифри і запам’ятовують
Учні повинні відтворити цей ряд чисел в такі же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифр, а потім кількість їх поступово збільшується
Список цифр:
4 , 9
4, 9 ,3
4, 9, 3, 7
V. Розвиток  знань
1 Математична гра « Розвиваємо увагу»
Слайд_1
      А ми відправляємося на іншу планету – Лабіринт! Ось перед нами завдання!Потрібно визначити які приклади відповідають відповідям. Ви повинні стежити лише поглядом, водити чимось по лініях неможна. Коли знайдете відповідь обов’язково перерахуйте приклади, чи немає помилки в нашому лабіринтові, якщо такі помилку будуть, ми виправимо їх за допомогою червоного маркера.
1∙4+23                                    9
 
16∙0+4                                    19
                                               
1∙(27-18)                                 0
 
60∙1+13                                  27
 
0∙(45-27)                                 4
 
0∙57-19                                   73
Вчитель. Яку здібність ми з вами тільки що  розвивали? (Увагу)
Вчитель. Давайте звернемося до підручника, як він трактує увагу
Робота з підручником Я у світі ст.3
 Ми впоралися із цим завданням.
2. Розв’язування зада
Подорожуймо далі і наступна планета – Задачна. І в мене до вас відразу запитання: яку здібність ми використовуємо під час розв’язку задач?  (мислення)
Робота над задачею з буквеними даними (ст.50, завдання 352)
Самостійна робота (ст.50, завдання 353)
3. Фізкультхвилинка
Вчитель. Попереду в нас досить цікава планета – планета Фізкультхвилинка. Господар планети підготував для нас досить цікаве музичне завдання. Господарі планети будуть показувати нам вправи, а ви повторюйте за ними. Підіймаємо… Увага на екран
    Фізкультхвилина
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Слайд_14
 Вчитель. Ось ми прилетіли на планету Наукова. Зачитуємо завдання:
Щоб отримати ліки для королеви математики вам необхідно підготувати доповідь про Пам'ять у людському житті
Слайд_15 - 20
 Вчитель. Давайте надамо слово нашому науковцю.
Доповідь науковці
1. Однією з найважливіших людських здібностей є пам'ять
2. Пам'ять – це здібність, яка дозволяє людині розвиватися. Тому що якби людина не могла б засвоювати знання, оволодівати нормами поведінки, набувати певних навичок і вмінь, не запам’ятовувала те, що  робила, то її розвиток був би неможливий
3. Пам'ять зберігає, накопичує й відтворює інформацію. Завдяки пам'яті розвиваються пізнавальні можливості людини.
4. Пам'ять буває різних видів -  зорова, слухова, рухова, образна
5. Зорова пам'ять -   зберігає ту інформацію, яку ми отримали шляхом спостережень, тобто запам'ятали побачене.
6. Слухова пам’ять – це здатність запам’ятовувати почуте: розповідь, музику, звуки природи тощо
7. Рухова пам'ять  - виявляється в запам'ятовуванні й відтворенні людиною своїх рухів. Є основою для формування різних умінь і навичок, засвоєння усної та письмової мови
8. Образна пам'ять - виявляється у запам'ятовуванні образів, предметів, явищ, їхніх властивостей.
9. На перший погляд нічого складного нашій пам’яті немає, але вона проходить ряд певних етапів:
Запам’ятовування, коли ми запам’ятовуємо побачене або почуте
Збереження – ми зберігаємо запамятовану інформацію.
Відтворювання – коли ми щось відтворюємо
І нажаль забування – це процес втрати раніше запамятованої інформації
10. Пам'ять досить важлива людська здібність, яку ми повинні завжди розвивати і тренеру вати. Щоб мати хорошу пам'ять обов’язково потрібно вести здоровий спосіб життя, вживати вітаміни. Без пам’яті людина ніколи б не стала розумно
11. Дякую за увагу.
Вчитель. Молодці,  діти, ви добре впоралися із останнім  завдання. Ліки для королеви математики знайдено.
(Виходить математика хлопчик віддає їй ліки)
Математика
Дякую, що допомогли,
Мені ліки віднайшли.
Знову буду панувати
І знання для вас давати!
А ви дітки, не лініть
І у школі добре вчіться!
Учень. Нам вже час летіти додому,
Як же нам знайти дорогу?
Математик
Як тільки підсумок уроку підведете
Так у клас і попадете.
А мені час працювати
У королівстві лад давати
До побачення.
VІІ. Підсумок уроку (рефлексія) Слайд_22
Вчитель. Що ж давайте тоді підводити підсумки
- Сьогодні на уроці я працював над  темою …
- Сьогодні на уроці я навчилася… 
- Найкраще мені вдалос
VІІІ. Домашнє завдання
Математик с. 50, завдання 355, 3
Я у світі с. с.36-40
ПРЕЗЕНТАЦІЇ ДО УРОКУ



Урок брейн ринг з природознавства

«ТВАРИНИ»

Мета: формування в учнів уявлення про значення тварин у природі, про види тварин, ознаки; розвивати дослідницькі вміння, вміння працювати в групі; формувати природничі компетентності учнів; розвивати вміння порівнювати, міркувати, узагальнювати; виховувати любов до природи.
Обладнання: картки для самостійної роботи учнів, роботи в групі, презентація до уроку, відеоматеріали.
Хід уроку
І.Організаційний момент:
Учитель. (слайд_1)
Радо в класі всіх вітаю
І урок розпочинаю,
Не крутіться, соберіться,
На команди розділіться.
Ви досить плідно працювали
Тваринний  світ дружньо вивчали.
Час знання вам показати
У брейн-рингі участь взяти.
         (слайд_2) Гадаю, діти, ви зрозуміли , що сьогоднішній урок буде не простим, а пройде в ігровій формі. Вам всім відома гра брейн-ринг? Ні? Тоді спершу  давайте з’ясуємо значення слова «брейн-ринг»: «брейн» – блискуча думка, ідея; «ринг» – майданчик для змагання, арена. Ідеї і блискучі думки будете демонструвати ви під час відповідей , котрі даватимете, а ареною, майданчиком для змагання стане наший клас.
         Зараз правила гри: (слайд_3)
1.     Клас ділиться на 2 команди: команда Ерудити і команда Дослідники.
2.     Кожна команда має свою емблему. Емблема Ерудитів і емблема Дослідників.
3.     Брейнг - ринг складається з чотирьох боїв. У кожному бої по три питання різних видів складності , котрі оцінюються у 1, 2, і 3 бали відповідно.
4.     Спочатку ведучий оголошує питання, потім дає сигнал «ЧАС», команди обговорюють питання. Капітан команди котра готова відповідати піднімає табличку з емблемою. Якщо команда відповідає неправильно, то друга команда отримує право відповіді. Якщо таблички підняті одночасно відповідь дають обидві команди.
5.     Відповіді повинні містити приклади, роздуми, узагальнення, висновки.
6.     Виграє та команда, котра набере найбільшу суму балів.
 У нашім класі присутні гості, котрі і будуть виконувати роль журі гри.
(Представлення гостей)
ІІ. Основна частина:
І-Бій. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ТВАРИН
         Вчитель. Прошу команди зайняти свої місця. Оголошую І Бій.
1 питання (1бал)
 Тварини живі організми тому, що…(живляться, ростуть, дихають, розмножуються, розвиваються)
Перевіримо правильність відповіді. Увага на екран (слайд_4).
         2 питання (2бали)
Зараз я пропоную згадати які групи тварин ви знаєте . З’єднайте правильно стрілочками тварину і групу до якої вона відноситься. Переможе та команда, котра першою буде готова відповідати і правильно дасть відповіді.
(відповіді команд)
Увага на екран, перевіримо правильність відповіді. (слайд_5)
3 питання (3 бали). Поясніть вислів: все в природі взаємопов'язане, і від тварин залежить життя людей, рослин і інших тварин.
Без тварин половина рослин на Землі зникла б через деякий час. Це сталося б тому, що комахи (бджоли, джмелі, метелики) не запилювали б квіти. А без запилення не утворювалося б насіння, яким розмножуються рослини. Тварини ще розселяють рослини. Рослини чіпляються за шерсть чи пір’я  тварин і розносяться ними. Живлячись ягодами, тварини розносять насіння. Адже насіння в організмі тварин не гине, бо оточене твердою оболонкою (як у вишні, сливи).
Щоб жити і рости рослинам потрібний грунт. Саме тварини роблять його більш родючим, пухким. Грунт розпушується дощовими черв’яками, кротами, землерийками та іншими тваринами.
 Тварини відіграють величезну роль і в житті людини, оскільки є для людини джерелом їжі, а також сировини для промисловості (наприклад, віск, шкіра, пух, шовк). Здавна людина приручила диких предків таких тварин, як собака, кішка, кінь, велика рогата худоба, вівці, кози, качки, гуси та інших. При цьому людина вивела значну кількість порід свійських порід.
А деякі види хижих та паразитичних тварин (наприклад, їздців, сонечок, хижих кліщів) людина використовує в біологічному методі боротьби зі шкідниками та кровосисними видами. Такі методи мають певні переваги перед застосуванням отрутохімікатів, оскільки не забруднюють навколишнє середовище.
Тварини своїм яскравим забарвленням (наприклад, акваріумні рибки, метелики), видовим різноманіттям, співучістю (птахи) задовольняють найвишуканіші естетичні смаки людини.
Є тварини хижаки (вовк, лисиця), які харчуються іншими тваринами. Отже, як бачимо все в природі взаємопов’язане і не може існувати одне без одного.
ІІ - Бій. ХАРЧУВАННЯ ТВАРИН
1 питання (1бал)
         Тварини, які живляться і тваринами , і рослинами називаються… (9_слайд)
2 питання (2бали)
         Знайди правильний ланцюг живлення(слайд_10)
3 питання (3 бали)
         На екрані зображені тварини. (слайд_11) У вас на столах таблиці. Потрібно поділити тварини на групи, в залежності від способу харчування.  Заповніть таблицю. Перемагає та команда, котра першою впорається із завданням.

РОСЛИНОЇДНІ ТВАРИНИ
ХИЖІ ТВАРИНИ
ВСЕЇДНІ ТВАРИНИ
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Увага на екран. Правильні відповіді (слайд_12)
ІІІ - Бій. ЮНІ ДОСЛІДНИКИ
(домашнє завдання)
 Вчитель. Наступний раунд – домашнє завдання.
1 завдання (3 бали) Представник кожної команди готував доповідь про одну з тварин. Завдання для команди Дослідників було підготувати доповідь про тварин, які відноситься до групи ракоподібних, а команда Ерудити готувала доповідь про тварин грипи плазуни. За доповіді кожна команда отримує по 3 бали. Отже, слухаємо доповіді.
               Команда Дослідників. (слайд_14)
РАК РІЧКОВИЙ.
               Рак річковий селиться в річках з крутими берегами і замуленим дном. Під корінням прибережних рослин він клешнями риє нору, куди ховається вдень. З настанням темноти рак виходить з своєї схованки у пошуках їжі.
               Тіло річкового рака вкрите міцним буро-зеленим панциром. На передній частині тіла знаходиться: пара довгих і пара коротких вусиків, очі і 10 ходильних ніг. Задня частина тіла – почленоване черевце, що закінчується плавальною  пластинкою.
               Пересувається річковий рак по дну, за допомогою чотирьох пар ходильних ніг. П’яту пару довгих кінцівок, озброєних сильними клешнями, він тримає завжди напоготові для захоплення їжі чи оборони. Плаває рак задом наперед, підгинаючи під себе черевце.
               Живиться річковий рак різною їжею. Полює на дрібних тварин (молюсків, пуголовків), охоче поїдає рослини, а також мертвих тварин.
               Розмножується рак яйцями, які самка виношує на черевних ніжках 5-6 місяців. Навесні з них з’являються молоді рачки. Живе річковий рак до 20 років.
               Річковий рак - корисна тварина. Його використовують в їжу. Ним живляться риби,птахи. Поїдаючи мертвих тварин рак виконує роль санітара.
Команда Ерудити
ЯЩІРКА ПРУДКА (слайд_15)
         Прудка або звичайна ящірка  рептилія родини справжніх ящірок. Молоді особини прудкої ящірки сірі або коричневі з трьома смужками на спині. Дорослі самці зелені або оливкові, причому в період розмноження зелені тони у самців стають яскравішими; самиці сірі або коричневі. У довжину досягають 25-28 см.
Мешкають в сухих місцях - у степах, лісах, садах, гаях і т.д. Живуть у норах, які риють самі, або використовують нори інших тварин. Активні вдень. Під час полювання постійно знаходяться недалеко від нори, не відходячи від неї більш ніж на 10-15 м. У випадку нападу рятуються втечею, при цьому постійно змінюють напрямок свого руху і, таким чином, дезорієнтують противника.
Прудка ящірка виправдовує свою назву швидкістю рухів. Спіймати її нелегко, вона дуже обережна і, потривожена, стрімко тікає, іноді піднімаючись гвинтоподібно на дерева, як білка або дятел, а частіше ховається у свою нірку, викопану неглибоко в землі.
Харчуються ящірки дрібними безхребетними і особливо багато знищують «шкідливих» комах (жуків, гусениць, саранових і т. д.), хоча не гребують і бджолами, полюючи на них у районі пасік. Ведучи денний спосіб життя, ящірки гріються на сонці, ховаючись опівдні в свої сховища. Ніч проводять в норах, у них же вони і зимують, впадаючи у сплячку, попередньо забиваючи вхід в нору землею і листям. Прудкі ящірки не терплять живородних ящірок і, будучи сильнішими за них, виганяють суперниць зі своїх місць існування.
Ящірки поїдають комах і самі служать кормом для деяких мисливсько-промислових птахів.
2 завдання (2 бали)
Вчитель. Обидві команди уважно слухали доповіді своїх суперників. Наступне завдання буде на уважність. За 3 хв. Кожна команда повинна заповнити таблицю, занотувавши туди відомості про тварину своїх опонентів. Якщо обидві команди правильно впораються із поставленим завданням, то отримають по 2 бали кожна.
Табл. Команди Ерудити

                                            РАК РІЧКОВИЙ
ГРУПА
СПОСІБ ХАРЧУВАННЯ
ЗНАЧЕННЯ У ПРИРОДІ
 
 
 

Табл. Команди Дослідники

ЯЩІРКА ПРУДКА
ГРУПА
СПОСІБ ХАРЧУВАННЯ
ЗНАЧЕННЯ У ПРИРОДІ
 
 
 

(слайд_16)
3 завдання ( кожне питання 1 бал)
 Вчитель. На екрані буде поданий короткий  опис однієї з груп тварин. Ваше завдання назвати назву  групи яка подається, а також хоча б 2-3 її представника. Перше питання (слайд_17)
1.     Частину життя вони проводять у воді, а частину на суші (землі)… (Земноводні)
2.     (слайд_18)Тварини, які вигодовують малят молоком, тіло в більшості цих тварин укрите волоссям…
(Звірі або ссавці)
Вчитель. Доки журі рахує бали, які ви заробили в ході гри, я пропоную переглянути навчальне відео «15 цікавих фактів про життя тварин»
Перегляд відео
ІV - Бій. ЗАХИСТ ТВАРИН
1 завдання (3 бали)
Вчитель. Молодці, діти, ви  впоралися із попередніми завданнями.
Ви добре знаєте, що в природі на тварин завжди чатує небезпека, яка може бути від інших тварин, природи і навіть від людей. Тому тваринам потрібно завжди захищатися. Ви багато читали і вже знаєте багато про тварин, тому останній бій нашого брейн – рингу буде присвячений Захисту тварин.
Зараз я пропоную до вашої уваги наступні картки. Ваше завдання вписати в них  за допомогою чого тварини захищаються.
Найбільшу кількість балів отримає команда, яка першою впорається з завдання
(Команди виконують завдання)
Вчитель.   Давайте подивимось на екран, яким чином можна було б заповнити таблицю (слайд_20)
Всі етапи змагання пройдені. Прошу журі підбити підсумки і оголосити команду переможця.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ (слайд_21)
         Та перед тим як будуть оголошені результати я хочу розповісти вам про Червону книгу України. Не дивлячись на те, як захищаються тварини самостійно в природі, ми теж повинні турбуватися про безпеку тварин. З метою захисту і збереження тварин і рослин було створено Червону книгу України.
У цій книзі є різні сторінки: чорні, червоні, жовті, білі, сірі, зелені
         Чорні: рослини і тварини, яких ми вже ніколи не побачимо
         Червоні: рідкісні рослини і тварини. Їх можна ще побачити, але дуже мало.
         Жовті: рослини і тварини, кількість яких швидко зменшується.
         Білі: численність цих рослин і тварин невелика.
         Сірі: рослини і тварини маловивчені, місця їх життя малодоступні.
         Зелені: рослини і тварини, яких вдалося зберегти, врятувати від вимирання.     
         Давайте переглянемо відео, де представлені тварини Червоної книги України. Перегляд відеом(слайд_22)
         ІІІ. Підбиття підсумків
         Вчитель. Журі готові оголосити підсумки нашої гри
Слово журі
         Вчитель. Які б бали ви не здобули
                         Потрібно завжди пам’ятати,
                         Тварин потрібно берегти
                           Їх захищати, оберігати.
Діти, ви показали свої знання, продемонстрували дослідницькі навички і подарували цікаву і повчальну гру. Дякую вам за гарний настрій і до нових зустрічей в країні знань.